WEpod

Samen de weg op

In de provincie Gelderland worden sinds 2016 unieke proeven gedaan met de WEpod, het eerste autonome voertuig op de Nederlandse weg. Zelfrijdend vervoer heeft de toekomst, doordat het in potentie duurzamer, veiliger en efficiënter is. RES maakt deel uit van het WEpod-projectteam dat verder bestaat uit medewerkers van TU Delft, Spring Innovation Management, Robot Care Systems, Mapscape en Connekt.

WURBY en WELLY

De WEpod die in Wageningen getest worden heten WURby en Welly en dragen in de eerste plaats bij aan kennisontwikkeling. Het WEpod-samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen wil automatisch rijden een stap dichterbij brengen. De pilot levert dan ook nog geen kant-en-klaar systeem op.

Volledig in control

Autonoom vervoer doet nogal eens de wenkbrauwen fronsen; toch kunnen passagiers van de WEpod te allen tijde contact opnemen met de operator in de controlekamer. Hij kan op afstand via de camerabeelden op zijn schermen zien wat zich in en rondom het voertuig afspeelt. Ook kijkt de operator mee op bepaalde kritische punten in de route en als het voertuig tijdens de rit stopt. De verbinding tussen controlekamer en voertuig loopt via breedband 4G via meerdere kanalen op basis van national roaming.

WEpod & RES

Het WEpod-project is een mooi voorbeeld van hoe RES (samen)werkt aan roboticaoplossingen voor nu en in de toekomst. Samen met partners uit wetenschap, onderwijs, overheid en bedrijfsleven brengt ieder zijn eigen kennis en expertise in, in de ontwikkeling van een Last Mile Solution met grote pretenties. Niet alleen voor passagiers maar wellicht ook ooit voor pakketbezorging. Niet alleen voor Ede-Wageningen maar op termijn ook wereldwijd.

rand-bolletjes

Technische specificaties WEpod

  • 6 Persoonscabine, met automatische deur en uitschuifplateau voor rolstoelgebruik. In plaats van de rolstoel kunnen ook 6 personen staan.
  • Hoogte 275 cm, breedte 199 cm, lengte 393 cm, draaicirkel 5 meter.
  • Maximum snelheid van 40 km/uur (tijdens de proef niet harder dan 25 km/uur).
  • Elektrische aandrijving met een bereik van circa 100 km.
  • Opladen d.m.v. een conventionele connector (handmatige verbinding).
  • Eenvoudige verwarming en airconditioning (in verband met energiegebruik).